Kun jij iets vertellen over je achtergrond?
Ik heb de opleiding facility management gevolgd. Van daaruit ben ik gestart bij de Rabobank. Na een paar jaar ben ik overgestapt naar een commerciële rol, in eerste instantie van verzekeringen bij Monuta. Tien jaar geleden ben ik naar België verhuisd, voor de liefde en werk. Daar ben ik gestart als key-accountmanager bij Infotheek, dat later bekend werd als Centralpoint en vandaag de dag Dustin. Daar heb ik me verder ontwikkeld in het salesvak en was ik ook Lenovo en HP brand ambassador. Als key-accountmanager was ik verantwoordelijk voor middelgrote en grote internationale klanten. Denk hierbij aan een Sony Music & Warner Bros. Het was een hele boeiende en dynamische periode. Daarnaast heb ik twee studies afgerond, waaronder de opleiding Pricing Excellence in Tough B2B Markets bij IMD – The International Institute for Management Development en de studie Sales Management aan Vlerick Business School.
Wat inspireerde je om van facility management naar sales over te stappen?
Ik merkte dat ik veel energie kreeg van het contact met klanten en het sluiten van deals. Sales biedt een dynamische omgeving waarin je constant wordt uitgedaagd om je doelen te bereiken en relaties op te bouwen. Dat sprak me enorm aan en heeft me gemotiveerd om die richting op te gaan.
En hoe ben je bij RBI-Solutions terechtgekomen?
Ik kwam vorige jaar in contact met RBI-Solutions via LinkedIn, na het eerste gesprek was er direct een klik. De combinatie van de focus vanuit Duncan en mijn ervaring op het commerciële vlak maakte voor mij een logische stap om deze uitdaging aan te gaan! Ik hou me bezig met alle commerciële activiteiten als ‘CCO’. Wat me het meeste aanspreekt bij RBI is het karakter van het bedrijf. We hebben een hele fijne sfeer, leuke en prettige collega’s, en de focus ligt op groei.
Waar ligt jouw focus op bij RBI-Solutions?
Melvin Metz: De focus ligt op het verder uitbouwen van ons klantennetwerk. We doen steeds meer mooie projecten voor onze klanten, gericht op data engineering, data migraties en het verbeteren van datakwaliteit. Rondom datakwaliteit werken we ook nauw samen met een tool-leverancier. We implementeren een heel krachtig platform om bedrijven te helpen hun datakwaliteit snel naar een hoger niveau te brengen.
Wat zijn enkele van de grootste uitdagingen die je bent tegengekomen in je carrière?
Elke stap in mijn carrière bracht zijn eigen uitdagingen met zich mee. Bij Infotheek was het bijvoorbeeld een uitdaging om grote klanten te beheren en tegelijkertijd de merkambassadeur te zijn voor Lenovo en HP. Bij de SAAS recruitment software leverancier was het een uitdaging om een groot deel van de sales te managen in een internationaal bedrijf met meer dan 1000 klanten. Maar deze uitdagingen hebben me ook veel geleerd en geholpen om te groeien in mijn rol.
Heb jij een tip voor organisaties die meer uit data willen halen?
Het is belangrijk om te zoeken naar een strategie met betrekking tot het beheer van je data. Dat vraagt om duidelijke keuzes en een focus op de kwaliteit van data. Daarbij moet je bedenken dat werken met data ook mensenwerk is. Afspraken maken, overeenkomsten zoeken en naar ervaringen kijken – zorgen dat je met elkaar je data en data producten elke dag beter maakt.
Waar kunnen we je altijd voor bellen?
Altijd bellen voor een kop koffie, een luisterend oor, of advies omtrent data. Waar sta je nu en wat wil je bereiken, en hoe kan RBI je daarbij helpen? Ik kom ook heel graag langs om het over een data-apk te hebben. RBI-Solutions kijkt dan vrijblijvend in een dag naar jouw dataset of producten, en we geven een grondig advies hoe je de kwaliteit en bruikbaarheid van deze data snel kunt verbeteren.