Data migratie diensten
Slim replatformen bespaart geld en tijd
Data is overal. Daarom worden er er in elke organisatie keuzes gemaakt over de systemen waar die data in staat. De consequentie daarvan is dat we steeds vaker data migreren, of data omgevingen naar een ander platform brengen. Dit is vaak het gevolg van architectuur keuzes: welke dataset hoort nu eigenlijk waar thuis, en hoe kan het data landschap simpeler gemaakt worden.
Dat simpeler maken is belangrijk. Net zoals het belangrijk is dat de datakwaliteit steeds beter moet worden. Daarmee bespaar je als organisatie veel tijd en geld, en zorg je dat werken met data steeds sneller, beter en goedkoper kan. Elke goede migratie of replatforming zou je dichter bij dat doel moeten brengen.
De specialisten van RBI-Solutions zijn goed in data migraties en het re-platformen van data producten. Zeker ook wanneer het naar cloud-omgevingen gaat. Laat ons het zware werk doen, wij zijn daar beter in dan de leverancier van je applicatie of platform. En we lossen meteen een groot aantal puzzels in de datakwaliteit op.
RBI-Solutions zorgt voor vlekkeloze migraties – met bewezen resultaat.
Voordelen voor opdrachtgevers
- Betere data: RBI-ers hebben verstand van data, en dat merk je. Bij alles wat we doen zorgen we dat data beter wordt. Daarmee helpen we organisaties om efficiënter te werken.
- Goedkopere platformen: Door migratie, het samenvoegen van datasets, het vervangen van oude applicaties en een continue focus op de kwaliteit van data zorgen we dat de ‘TCO’ (total cost of ownership) van data lager wordt. Vaak kunnen we helpen om deze 50% lager te krijgen.
- Onafhankelijk – geen vendor-lock-in: Wij zijn niet gebonden aan een specifieke leverancier of een specifiek platform. Wij kunnen je altijd een beter migratievoorstel doen voor bijvoorbeeld een CRM systeem, dan de leverancier zelf. Dat kunnen we doen omdat wij ‘data-mensen’ zijn.
- Samenwerking op maat: We werken altijd nauw samen met onze klanten om oplossingen te ontwikkelen die perfect aansluiten op de behoeften. Ons doel is om oplossingen neer te zetten die door onze klanten zelfstandig beheerd en verder ontwikkeld kunnen worden. Samen zorgen we ervoor dat jouw datastromen optimaal bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen, zonder afhankelijkheid van externe partijen.
Onze aanpak voor migraties & replatforming
RBI-Solutions hanteert een resultaatgerichte aanpak voor data migraties en replatforming.
1. Analyse van requirements en bestaande business rules
In deze eerste fase duiken de specialisten van RBI-Solutions diep in de te migreren omgeving. Zij voeren een grondige inventarisatie uit van:
- Huidige datastromen en systeemarchitectuur
- Specifieke business rules die momenteel van kracht zijn
- Specifieke eisen en verwachtingen van stakeholders
- Potentiële complexiteiten en kwaliteitsuitdagingen in de bestaande dataomgeving
We leggen hier als ’trusted adivsor’ een solide basis.
2. Ontwerp van datamodellen en transformaties
In de tweede fase gaan de experts over tot het strategisch ontwerpen van nieuwe datamodellen en de benodigde transformatieprocessen. Hierbij wordt gefocust op:
- Het creëren van robuuste en schaalbare datamodellen
- Het ontwikkelen van precieze transformatiealgoritmen
- Het waarborgen van data-integriteit en consistentie
3. Bouwen van transformaties en implementatie
In de finale fase vindt de daadwerkelijke ontwikkeling van transformatiescripts en -processen plaats.
Dat doen we in combinatie met een uitgebreid test- en validatietraject.
Deze gefaseerde aanpak stelt RBI-Solutions in staat om complexe data migratie- en replatforming projecten gestructureerd, beheerst en met maximale betrouwbaarheid uit te voeren.
Van data een succes maken - Let's do!
Het succes van onze klanten is het succes van RBI-Solutions. Wij hebben een groot aantal Nederlandse organisaties mogen helpen om hun data platformen, maar vooral ook hun data beter te maken. Dat is waar wij voor gaan!
Was getekend,
RBI-Solutions
Klantcase: migratie en schoning beleggingsplatform
Projectperiode: 2023, 7 maanden doorlooptijd
Team: 2 consultants
De uitdaging
Een crowdfund-platform gebouwd in Drupal moest worden vervangen door een nieuw greenfield platform. Dit vroeg om een zorgvuldige migratie en opschoning van data voor ruim 11.000 gebruikers met een portefeuillewaarde van €50 miljoen.
Onze aanpak in stappen
1. Exporteren en opschonen van data:
Data uit het oude Drupal-platform werd geëxporteerd naar ongeveer 300 JSON-bestanden.
Met een generieke Python-oplossing hebben we deze bestanden omgezet naar tabellen in een nieuwe SQL Server-database.
- Ontwikkelen van een logisch datamodel:
We bouwden een logisch datamodel als tijdelijke basis, omdat het nieuwe platform nog niet gereed was. Hierop controleerden we de data op consistentie, verwijderden we dubbele transacties en genereerden we achterstallige jaaroverzichten voor klanten.
- Ontwerpen van een nieuw datamodel:
Voor het nieuwe platform ontwikkelden we een nieuw datamodel, waarmee de fundering werd gelegd voor een white label financiële applicatie.
Data uit het logische datamodel werd gemapped naar het nieuwe model en aangevuld met een set van 30 procedures. Hiermee kon de applicatie grote hoeveelheden transacties en acties parallel verwerken.
- Valideren en corrigeren van transacties:
Met externe bronnen verifieerden we vier jaar aan data, inclusief transacties van het escrow-account. Op basis van leningen en inschrijvingen herrekenden we alle transacties en identificeerden we fouten. Dit leidde tot het opsporen en corrigeren van €250.000 aan foutieve transacties.
- Rapportages en prestatieverbeteringen:
We ontwikkelden rapportages die leningen, omzet en betalingen inzichtelijk maken.
De nieuwe procedures verbeterden de snelheid enorm: waar het oude platform 6 uur nodig had voor 400 transacties, genereerde het nieuwe systeem 1,2 miljoen transacties in slechts 2 minuten.
Het resultaat
Een volledig opgeschoond en gemigreerd datafundament dat naadloos aansluit op het nieuwe platform. Daarnaast verbeterde de snelheid en betrouwbaarheid van de dataverwerking aanzienlijk, terwijl gebruikers toegang kregen tot nauwkeurige en inzichtelijke rapportages.
Klantcase: marketingdata
Projectperiode: 2022-2023
Duur: 21 maanden
Team : 6 consultants
Opdracht:
• Overname van een vastgelopen project.
• Bringing marketing selections back home - onze klant wilde weer controle over hun eigen marketingdata en proces.
Projectdetails:
Onze klant had hun marketingdata ondergebracht bij een externe marketingpartij, waar die partij verantwoordelijk was voor het bouwen van marketingcampagnes en het selecteren van de juiste klanten voor campagnes. Voor deze dienst betaalden ze ruim €1.000.000 per jaar. Het doel van het project was om deze kosten te verlagen door zelf controle te houden over de klantinformatie en marketingselecties uit te voeren. Hiervoor werd eerst een Near Real-Time 360 graden klantbeeld ontworpen en ontwikkeld op het nieuwe AWS Dataplatform. Daarnaast werd een marketingselectieprogramma gebouwd waarmee marketeers zelfstandig selecties konden samenstellen en testen op het 360 graden klantbeeld.
Voor de eerste fase van het project werd een Minimum Viable Product (MVP) opgeleverd met 7 marketingcampagneselecties. In deze selecties identificeerden we alle klanten die potentieel gecampaigned konden worden op basis van de selectiecriteria, wat we Eligibility noemden. Deze Eligibilities werden dagelijks geselecteerd en verstuurd naar het interne Best Next Action-model, dat door middel van een data science model bepaalde welke klant welke campagne moest ontvangen. Deze output verwerkten we vervolgens weer in het 360 graden klantbeeld en na een laatste verificatie of iemand nog eligible was voor de campagne werd de data per campagne verzameld die nodig was om de Omnichannel marketingacties uit te voeren.
Deze data werd naar de marketingtool gestuurd en de data uit deze marketingacties werd samengebracht in een near real-time dashboard, wat inzicht gaf in de prestaties van campagnes, waaronder:
• Aantal verzonden acties
• Interacties (Open, Click)
• Conversie
• Annuleringen
Deze gegevens werden ook weer geïntegreerd in het 360-klantbeeld, om de volgende selecties nog beter te kunnen maken. Tijdens de MVP zijn A/B tests uitgevoerd ten opzichte van de oude situatie en op de pilot campagnes hebben we een 50% hogere conversieratio gerealiseerd.
Na het succes van de MVP zijn alle andere campagnes gemigreerd naar het nieuwe platform, en nam de klant het volledige beheer van de marketingdata in eigen handen.
Doe de DATA-APK en vind kansen!
‘RBI-Solutions vindt dat data gewoon goed moet zijn. Zodat je het kunt gebruiken. En niet eerst correcties door moet voeren, Excel nodig hebt om extra gegevens toe te voegen en die ene uitzondering er ook bij te zetten. Want dat kost allemaal tijd. Die tijd wil je besteden aan je klanten, je collega’s en je producten. Niet aan het opschonen van data.
Door goed naar je dataset te kijken, en te onderzoeken wat jullie er mee doen helpt RBI-Solutions om kostbare tijd te besparen. Daarmee wordt het gebruik van data goedkoper en effectiever en werk je echt datagedreven.
We doen dat (bijna) vrijblijvend voor de prijs voor een ‘normale APK’.
Stap 1 - Intake
Stap 2 - RBI data specialisten onderzoeken en analyseren de data
Stap 3 - Opstellen DQ rapport
Stap 4 - Adviesgesprek
Stap 1 - Intake
Je gaat samen met een lead data specialist van RBI-Solutions kijken naar de kansen en uitdagingen die in de datasets van jullie team zitten. Welke data hebben jullie, wat zijn de problemen, en waar gaat jullie tijd in zitten? We bepalen de scope van de APK.
Stap 2 - RBI data specialisten onderzoeken en analyseren de data
We analyseren de structuur van de data, en onderzoeken ontbrekende onjuiste data. We gaan op zoek naar ‘outlyers’ en inconsistenties. Daarbij kijken we in een Data APK ook naar de bronnen en de wijze waarop de data aangeleverd en verwerkt wordt. Waarom kost het nu veel tijd om de data bruikbaar te maken?
Stap 3 - Opstellen DQ rapport
Stap 4 - Adviesgesprek
Wat doet RBI-Solutions?
Bij RBI-Solutions werken alleen maar data specialisten. Wij doen projecten en opdrachten voor de top-500 organisaties in Nederland. We werken veel op data engineering opdrachten in Azure en AWS omgevingen. Door het ontwikkelen van data pipelines, data producten en data lakes helpen wij onze klanten om hun dataomgeving op orde te krijgen.
Onze missie is om organisaties echt te helpen om datagedreven te kunnen werken. Om dat te kunnen doen, moet data zo soepel mogelijk beschikbaar gesteld worden. Wij denken altijd mee over alle drempels die we weg kunnen nemen. Pas als je data landschap op orde is, kom je echt aan datagedreven werken toe!
Data verbeteren
Elke dataset bevat fouten en problemen. Vaak leidt dit (onbewust) tot verkeerde besluiten, incorrecte facturen of orders en foutieve berichten naar klanten of relaties. Wij lossen dataproblemen op en brengen datakwaliteit op orde.
Data wordt beter
Data migreren
Onze specialisten kunnen elk type datamigratieproject voorbereiden en uitvoeren. Of het nu gaat om het verhuizen van on-premise systemen naar de cloud, het consolideren van databases, of het upgraden van verouderde infrastructuren. Wij zorgen voor vlekkeloze migraties.
Data wordt volledig
Data Valideren
Weet je zeker dat data juist en correct is? Voor veel toepassingen is dat essentieel. Wij zijn specialist in het valideren van data. Eenmalig of structureel. Zodat organisaties hun data kunnen vertrouwen en de juistheid van data kunnen aantonen.
Data is gevalideerd
Data logistiek & data engineering
Van huis uit zijn wij data engineers. We bouwen dataplatformen en ontwikkelen dataflows, data pipelines, data lakes en data producten. Alles wat nodig is om ruwe data analyseerbaar en rapporteerbaar te maken. We doen dat op AWS en Azure platformen.
Data wordt beschikbaar
RBI-Solutions
Benieuwd hoe RBI-Solutions jouw organisatie kan helpen met data optimalisatie? Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of vraag een demo aan van onze producten en diensten.
Adres: Europalaan 500, 3526 KS, Utrecht
Telefoon: +31 6 43467565
Email: info@rbi-solutions.nl
Neem Contact Op met Melvin Metz
Als chief commercial officer van RBI-Solutions kom ik graag met je in gesprek. Ik ben benieuwd naar jullie data uitdagingen. Ik kan je alles vertellen over onze producten en diensten - waaronder de Data APK.
Bel me op: +31 6 43467565
Mail: melvin@rbi-solutions.nl