Je bent op 1 januari bij RBI-Solutions begonnen als senior data specialist. Hoe is jouw loopbaan daarvoor verlopen?
“Meer dan 10 jaar geleden begon ik als marketing- en data-analist. Ik werkte destijds veel met consumentendata en marktonderzoek. Ons doel was telkens om inzichten te genereren die hielpen bij segmentatie, het bepalen van groeistrategieën en het optimaliseren van productportfolio’s. Dat was voor een groot consumentenmerk en ik vond het zó interessant dat ik besloot over te stappen naar een groot marktonderzoeksbureau.
Daar was ik verantwoordelijk voor data-analyses en kwantitatieve onderzoeken voor grote merken als McDonald’s, PepsiCo, Unilever, Heineken, Nike en ASICS. Het was geweldig om deze merken te helpen, van het uitvoeren van analyses tot het presenteren van de resultaten aan directieteams in boardrooms.”
Dat klinkt als een uitdagende rol. Hoe ging je daarmee om?
“Het was inderdaad een hectische baan, maar daar hou ik juist van. Hoewel ik van nature meer een rustbrenger ben, functioneer ik goed in dynamische omgevingen. Na mijn tijd als research manager maakte ik de overstap naar een startup, Zenchef (voorheen Formitable).
Bij Zenchef was ik als data engineer verantwoordelijk voor alles rondom de data van restaurants, klanten en boekingen. Het was een geweldige ervaring om bij te dragen aan de snelle groei van het bedrijf. Ik voerde analyses uit voor de internationale expansie, standaardiseerde sales- en marketingdata en bracht deze samen op één platform.”
Zie je jezelf meer als data engineer of productmanager?
“Zeker als data engineer. Ik werk graag met zowel de techniek en data als met de mensen die de data gebruiken. Die combinatie leidt tot praktische oplossingen die echt waardevol zijn voor klanten.”
Je bent overgestapt naar RBI-Solutions. Wat doe je daar nu?
“Momenteel werk ik aan twee heel leuke projecten. Samen met een partner ontwikkelen we standaard dashboardoplossingen voor een SaaS-tool. Hiermee geven we gebruikers veel meer inzicht in hun eigen contracting processen. Vanuit RBI-Solutions ben ik de product specialist binnen dit project.
Daarnaast werk ik aan een innovatief product waarmee we op een pragmatische manier de datakwaliteit binnen organisaties verbeteren. Dit past perfect bij de actiegerichte aanpak van RBI-Solutions. Ik werk nauw samen met de ontwikkelaars en kijk uit naar de introductie van het product bij klanten!”
Waarom heb je voor RBI gekozen?
“Voor de mensen en de sfeer! Het voelde tijdens de eerste gesprekken echt meteen goed. Dat gaf me zoveel vertrouwen dat ik zonder twijfel voor RBI heb gekozen.”
Heb je nog een tip voor andere data professionals?
“Blijf leren! Er gebeurt zoveel in de datawereld dat je jezelf continu moet blijven ontwikkelen. Bezoek ook eens een Meetup voor data professionals. Vooral in de Randstad zijn er steeds meer events waar je kunt netwerken, leren van inspirerende sprekers en genieten van een hapje en drankje.”